Авторизація

Практичні поради від АМУ з реалізації законодавства щодо самопредставництва органів місцевого самоврядування в суді

18 грудня 2019 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт №2261, яким розширюються можливості самопредставництва органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб незалежно від порядку їх створення в суді. Сподіваємося, що Президент України найближчим часом підпише прийнятий Закон, щоб він набрав чинності до 1 січня 2020 року.


У назву законопроєкту вкладено, власне, мету з якою він ухвалювався – розширити можливості для певних суб’єктів реалізувати право на самопредставництво в суді не тільки через керівника або члена виконавчого органу суб’єкта, а і через іншу особу, яка перебуває з суб’єктом у трудових відносинах.


Оскільки мова йде про працівників (тобто осіб, які перебувають у трудових відносинах), документи, що мають бути подані в суд на підтвердження повноважень щодо самопредставництва, насамперед повинні підтверджувати трудові відносини.


Посадові особи органів місцевого самоврядування, які будуть представляти за посадою в порядку самопредставництва такі органи, мають надавати до суду:


► копію розпорядчого документа, який підтверджує трудові відносини (контракт – у разі оформлення трудових відносин на підставі нього);


► посадову інструкцію, якою визначені обов’язки по здійсненню захисту в суді прав відповідного органу (вважаємо, що в посадовій інструкції варто окремо зазначити про право представляти та захищати інтереси ради та виконавчого комітету);


► положення про управління, департамент, відділ до функцій якого віднесено представництво інтересів в суді відповідного органу місцевого самоврядування.


З метою уникнення ототожнення понять «представництво інтересів в порядку самопредставництва» та «представництва за довіреністю», слід максимально близько застосовувати термінологію, яка визначена у законі. Наприклад, «… в порядку самопредставництва здійснює захист прав та інтересів виконавчого комітету в судах…». При цьому варто також розмежовувати окремими пунктами здійснення представництва в судах та у відносинах з іншими юридичними особами.


До формування єдиної судової практики в питаннях самопредставництва, рекомендуємо посадовим особам органам місцевого самоврядування у певних випадках для обґрунтування законності представництва відповідно до положень процесуальних кодексів, також посилатися на Пояснювальну записку до законопроєкту №2261.


Аналітичний центр АМУ

Префект

Децентралізація

Навіщо змінювати Конституцію у частині децентралізації