2 грудня 2019 року відбулась презентація 10 керівних принципів від Організації економічного співробітництва та розвитку з ефективної децентралізації що сприяють регіональному розвитку.
Під час презентації було зазначено, що децентралізація не є самоціллю, а має бути складовою ширших стратегій розвитку територій. Результати децентралізації значною мірою залежать від розроблення та реалізації цього процесу, від наявності відповідної спроможності на субнаціональному рівні, а також від якості багаторівневого врядування, включно з ефективними механізмами координації на всіх рівнях державного управління. Взагалі варто пам’ятати, що реформи децентралізації потребують часу, а розподіл функцій варто періодично переглядати.
На субнаціональному рівні мають бути розроблені й втілені в життя відповідні стратегії регіонального і місцевого розвитку, з визначенням місцевих порівняльних переваг та з реагуванням на потреби населення. Це передбачає наявність певної спроможності та гнучкості діяти й визначати місцеві порівняльні переваги, розробляти відповідні проекти у сфері розвитку, а також формувати належні функції та ресурси.
Тому експертами ОЕСР було визначено десять принципів дієвої децентралізації. Їх супроводжують деталізовані рекомендації із практичним скеруванням, зазначенням помилок, яких варто уникати, передового досвіду та з переліком для перевірки дій.
10 керівних принципів децентралізації:
1.Читко визначити функції кожного рівня державного врядування.
- Забезпечити достатність фінансування всіх функцій.
- Зміцнення фіскальної (бюджетної) автономії з метою вдосконалити підзвітність.
4.Підтримка інституційної спроможності на субнаціональному рівні
5.Розбудувати відповідні механізми координації між рівнями врядування
- Підтримка співробітництва між юрисдикціями
- Посилити інноваційне та експериментальне врядування та сприяти залученню громадян
- Уможливити застосування схем асиметричної децентралізації та отримання від них максимальної користі
- Постійно підвищувати рівень прозорості, вдосконалювати збирання даних та зміцнювати моніторинг результатів діяльності
- Посилення політики регіонального розвитку та систем вирівнювання.
Під час презентації керівних принципів децентралізації було також зазначено, що районний рівень місцевого самоврядування є найбільшою проблемою децентралізації в Україні, і її вирішення знаходиться у належному розмежуванні повноважень між рівнями влади. При цьому, також в цьому можуть допомогти принципи № 5 та 10.
Під час заходу було представлено досвід у впровадженні реформи децентралізації Словацької Республіки та Латвії.
На початку 2000-х в Словацькій Республіці пройшла реформа децентралізації, в результаті чого ряд повноважень був переданий місцевим органам влади в таких сферах, як соціальне забезпечення, охорона навколишнього середовища та освіта. Місцеві органи влади мають повноваження встановлювати свої бюджети відповідно до місцевих пріоритетів. У Словацькій Республіці налічується всього близько 3000 муніципалітетів, в середньому населення словацького муніципалітету налічує менше 2000 осіб, що є одним з найнижчих середніх показників в ЄС. Досвід Словацької Республіки в здійсненні державної служби в різнорідних муніципальних утвореннях може слугувати прикладом належної практики для України в процесі консолідації і перегляду місцевих повноважень. Було зазначено про наявність практики утворення муніципальних офісів, а саме на добровільній, контрактній основі муніципалітети можуть об’єднуватися та утворювати муніципальні офіси для виконання окремих повноважень. Має подібність до діяльності в Україні інституту співробітництва громад. Також щодо проблемних територій мають Закон про недорозвинуті території, який передбачає відповідне фіксування заходів з розвитку на цих територіях. Також було наголошено про важливість чіткого визначення повноважень органів влади, адже нерозуміння компетенції регіонів підсилює пасивність виборців під час виборів.
Як і Україна, Латвія продовжує проводити реформи, спрямовані на подальшу консолідацію і об’єднання муніципальних утворень. У 2009 році кількість муніципалітетів в країні зменшилася з 550 до 119 з метою розширення можливостей місцевих органів влади по наданню більш широкого спектру послуг. У 2019 році країна продовжила шлях до подальшої консолідації, кількість муніципалітетів повинна знизитися з 119 до потенційно 36. Досвід Латвії в продовженні роботи по об’єднанню демонструє те, як центральні органи влади можуть працювати з місцевими організаціями, щоб забезпечити місцеву підтримку для досягнення намічених цілей. Продовжуючи адміністративно-територіальну реформу у Латвії очікують стимулювання регіонального розвитку, через залучення інвестицій у розвиток країни, у тому числі коштів структурних фондів ЄС. Планують відновити роботу Державного фонду регіонального розвитку, але для цього необхідним є здійснення роботи по пошуку джерел його фінансування. Наголошували на важливості чіткого розмежування повноважень та фінансової основи для здійснення повноважень. Самоврядування у Латвії здійснюється на рівня муніципалітетів, на рівні регіонів здійснюється планування та координація розвиткових заходів.
К контексті презентованого міжнародного досвіду Всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування взяли участь у представлені вітчизняного досвіду впровадження реформи децентралізації та дискусії з цих питань.
Детальніше про 10 принципів децентралізації за посиланням.
Нагадаємо, добровільне об’єднання громад триватиме до лютого 2020 року, – Альона Бабак