Авторизація

Новини

Українська асоціація районних та обласних рад за результатами узагальнення пропозицій та зауважень до проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо обов’язковості харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів), реєстр. № 4682 від 17.05.2016, виробила наступний висновок.

Проектом закону пропонується внести зміни до законів України
«Про загальну середню освіту» та «Про охорону дитинства», якими покласти на органи місцевого самоврядування та на місцеві органи виконавчої влади повноваження щодо забезпечення безкоштовним харчуванням, крім раніше визначеної категорії дітей, також  дітей із неповних та багатодітних сімей, які отримують допомогу відповідно доЗакону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям».

Крім того, пропонується також забезпечити обов’язковим харчуванням учнів 1-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів  за рахунок коштів місцевих бюджетів. При цьому зазначається, що батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у розмірі, що не перевищує 70 % від вартості харчування, що визначається органами місцевого самоврядування.

  Законопроектом не враховано, що система середньої освіти включає розгалужену мережу навчальних  закладів, які за своїми  організаційно-правовими  формами можуть  бути  державної,  комунальної  та  приватної  форм власності, і, як наслідок, законопроектом не урегульовується питання щодо механізму здійснення такого фінансування.

У пояснювальній записці до законопроекту  зазначається, що реалізація положень законопроекту потребуватиме додаткових видатків із місцевих бюджетів, що можуть  бути частково компенсовані за рахунок субвенцій із Державного бюджету України.

Відповідні зміни мають бути внесені до Бюджетного кодексу України та Закону «Про Державний бюджет на 2016 рік».

Відповідно до статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. З метою дотримання конституційних положень,  передбачити фінансування таких видатків за рахунок збільшення розміру освітньої субвенції з Державного бюджету України.

У разі не врахування зазначеного вище пропонуємо виключити норми щодо обов’язку фінансування видатків на харчування дітей із місцевого бюджету та віднести організацію харчування дітей до компетенції органів місцевого самоврядування, які повинні вивчати позицію та запити батьків щодо організації харчування дітей, а не до загальнодержавної політики, що зобов’язує органи місцевого самоврядування фінансувати відповідні видатки та батьків частково вносити плату за харчування своїх дітей.

Є слушними зауваження Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, відповідно до яких до проекту Закону не надано фінансово-економічне обґрунтування та пропозиції для досягнення збалансування бюджетів.

           Щодо встановлення обов’язку батьків частково вносити плату за харчування своїх дітей вважаємо слушною позицію Головного науково-експертного управління Верховної Ради України,  а саме це має бути віднесено на розсуд батьків.

Також пропонуємо до опрацювання, що у дітей старшого віку вже сформовані уподобання щодо їжі, які у більшості випадків не задовольняє шкільна їдальня.

            Крім цього, у разі передбачення державою джерел фінансування відповідних видатків пропонується доповнити коло суб’єктів, яким забезпечується безкоштовне харчування наступними. Діти, батьки яких загинули або отримали інвалідність під час участі в бойових діях на сході України, дітей, батьки яких беруть участь у бойових діях на сході України, дітей, батьки яких мають посвідчення учасника бойових дій на сході України. Діти, що мають захворювання кишково-шлункового тракту, забезпечуються таким харчуванням. А також інші категорії, що перебувають у скрутних життєвих обставинах.

З урахуванням наведеного вище вважаємо, що проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо обов’язковості харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів, реєстр. № 4682 від 17.05.2016) не може бути прийнятий у запропонованій редакції та потребує суттєвого доопрацювання.

Відповідного листа надіслано на адресу Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України

Префект

Децентралізація

Навіщо змінювати Конституцію у частині децентралізації