Авторизація

Новини

15 травня 2017 року відбулося засідання круглого столу «Шляхи удосконалення районного рівня адміністративно-територіального устрою України в сучасних умовах проведення реформи децентралізації влади», проведене Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України за ініціативи Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Участь у засіданні Комітету прийняли представники Української асоціації районних та обласних рад.

Предметом обговорення засідання круглого столу було наступне.  На сьогодні відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» відбувається активний процес формування спроможних територіальних громад. В окремих випадках результатом об’єднання стало утворення однієї територіальної громади, межі якої повністю співпадають з межами відповідного району, або утворення декілька об'єднаних територіальних громад  у межах одного району, або у разі якщо більше половини району включає в себе об'єднані територіальні громади, а відтак відбувається дублювання повноважень органів місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад та районних рад, районних державних адміністрацій.  Виходячи із зазначеного в рамках вказаного круглого столу обговорено, зокрема, питання щодо доцільності функціонування таких районів, як окремих адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі проект закону про порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж.

Відкриваючи засідання круглого столу голова Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України Сергій Власенко зазначив, про актуальність зазначеного питання в рамках реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на принципі децентралізації.

IMG 2885У своєму виступі Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України В’ячеслав Негода зазначив, що процес створення спроможного базового рівня місцевого самоврядування — добровільне об’єднання територіальних громад — демонструє позитивну динаміку. І вже ні в кого немає сумніву, що наступним кроком буде формування ефективного районного рівня. Вирішити це питання одразу і комплексно без змін до Конституції складно, особливо з політичної точки зору. Тому починати потрібно зі змін до законодавства, які б вирішували проблеми взаємодії місцевої влади там, де вони вже очевидні – у районах, територія яких повністю співпадає з територією однієї-двох об’єднаних громад.

Перший заступник Міністра поінформував, що в Україні вже є 5 об’єднаних громад, територія яких повністю «накриває» територію відповідних районів: Народицька (Житомирська область), Старосинявська, Летичівська (Хмельницька область), Сновська (Чернігівська область) та Апостолівська (Дніпропетровська область). Є також випадки, коли територія району повністю «накрита» декількома об’єднаними громадами.

У цих районах продовжують існувати, функціонувати і утримувати свої апарати районна рада і районна державна адміністрація. При цьому, відповідно до законодавства від них до рад і виконкомів об’єднаних громад переходять більшість повноважень. Отже виникають певні питання щодо дублювання компетенцій та ефективності організації влади на цих територіях. До речі, у Парламенті ще 29 лютого 2016 року зареєстровано законопроект 4165, який частково вирішує зазначену проблему. Але його розгляд затримується вже більше року.

«Процес об’єднання громад триває і таких випадків буде дедалі більше. Отже маємо негайно затвердити механізм вирішення питання взаємодії місцевої влади в таких районах. Поки проблема не загострилася і на місцях не почали з’ясовувати між собою стосунки самостійно, маємо, як перший крок, прийняти парламентське рішення по цих п’яти районах, відпрацювати на них до кінця року і далі, з 2018 року, прийняти загальне рішення стосовно критеріїв оптимізації та формування нового районного рівня», — сказав В’ячеслав Негода.

Перший заступник Міністра повідомив, що Уряд, за результатами сьогоднішнього обговорення, готовий запропонувати Парламенту розроблений разом з експертами законопроект, яким передбачається порядок врегулювання зазначених питань.

При цьому є два основні дискусійні варіанти:

  1. Залишити чинний район на період до формування нового адміністративно-територіального поділу. Чітко визначити повноваження, що залишаються за райдержадміністрацією та райрадою. Переглянути чисельність та відповідно видатки на утримання їхніх апаратів та інших підрозділів РДА.
  2. Ухвалити Парламентом рішення про ліквідацію району чи злиття його з іншим районом та прийняти відповідні рішення стосовно виконання повноважень, що залишилися у компетенції райради і райдержадміністрації.

«На якому з цих варіантів ми зупинимося у поданому законопроекті, великою мірою залежить від сьогоднішнього обговорення та результатів функціонального обстеження районів, територія яких співпадає з територією ОТГ, що вже розпочалося», — сказав В’ячеслав Негода.

Президент Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад» Сергій Чернов під час свого виступу зазначив, не викликаєIMG 2921 сумнівів потреба проведення реформування районного рівня влади, дотримуючись принципів – децентралізації, субсидіарності, виходячи з економічних інтересів та ефективності надання публічних послуг населенню. Що набуває особливої актуальності у зв'язку з формуванням об'єднаних територіальних громад. 

При цьому, на думку Сергія Чернова, існує реальна загроза перетворення районів в об’єднані територіальні громади. «Це фактично веде до підміни базового рівня місцевого самоврядування районним рівнем. При цьому така ситуація може складатися не в усіх областях, а відтак в окремих регіонах зберігатиметься трьох ланкова система, а в інших формуватиметеся двох ланкова система територіального устрою. Як наслідок – неможливість забезпечення єдиних стандартів адміністративних послуг», - вважає Сергій Чернов. 

У зв’язку з цим він визначає завдання, які постають в процесі реформування територіальної організації влади на місцевому та районному рівнях. Збереження району як самостійної адміністративно-територіальної одиниці та районного рівня територіальної організації влади. Чітке розмежування компетенції базового, районного та обласного рівнів місцевого самоврядування. Оптимальне укрупнення існуючих районів на підставі законодавчо визначених критеріїв. 

«Районний рівень організації публічної влади має важливе значення з точки зору забезпечення реалізації європейських стандартів місцевого самоврядування, зокрема, щодо повсюдності, субсидіарності та децентралізації. Існування районного рівня територіальної організації влади відповідає європейським стандартам та практиці територіального устрою у сучасних європейських країнах», - наголосив Сергій Чернов.

Голова Балтської районної ради Одеської області Олексій Пантілєєв у своєму виступі запропонував, зокрема наступне до проекту закону про порядок утворення, ліквідації районів,IMG 2943 встановлення і зміни їх меж. Встановити, що основою для нових районів є район, який включає в себе об’єднані територіальні громади. Це таким чином дозволить підтримати керівництво районів, які сприяли об’єднанню територіальних громад.

Голова Апостолівської районної ради Дніпропетровської області Віктор Мудрий висловив міркування, що добровільне об’єднання територіальних громад себе вичерпало та запропонував перейти до формування адміністративно-територіального устрою державними рішеннями.

Голова Правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко під час обговорення зазначив про необхідність розроблення перспективних планів майбутніх районів з урахуванням адміністративних округів, мотивуючи це тим, що майбутні райони мають перш за все слугувати для територіальної організації територіальних підрозділів центральних органів  виконавчої влади та  органів з контрольним повноваженнями за органами місцевого самоврядування.

Переважна більшість виступаючих наголосили на необхідності чіткого розмежування повноважень, ресурсів та відповідальності між районними радами, районними державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад.

Також було зазначено на засіданні круглого столу про необхідність формування районів відповідно до європейських стандартів, а саме NUT3 – 150 – 800 тис. осіб.

Підсумовуючи обговорення, народний депутат України Микола Федорук зазначив на необхідності продовження напрацювань у цьому напрямку, про необхідність запровадження інституту префекта, у зв’язку з децентралізацією повноважень, ресурсів та відповідальності до органів місцевого самоврядування, а також про необхідність запровадження економічних чинників, які стимулюватимуть до формування дійсно спроможних об’єднаних територіальних громад.

Інформація щодо видатків на утримання та чисельність штатних працівників районних державних адміністрацій та районних рад на 2017 рік.

Іноформація щодо видатків райони до 5тис

Інформація щодо видатків на утримання та чисельність штатних працівників районних державних адміністрацій та районних рад на 2017 рік.

Інформ ОТГ

Проект Закону «Про порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж».

Зазначений проект Закону у інфографіці.

Законопроект скан

Детальніше ознайомитися з обговоренням, можливо переглянувши відео запис он-лайн трансляції засідання кругового столу за посиланням.

 

За матеріалами Веб-сайтів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Харківської обласної ради

Актуально

Проект Закону щодо децентралізації владних повноважень у сфері земельних відносин потребує доопрацюванняДетальніше... Інтерв’ю Володимира Гройсмана "5 каналу" на тему «Зміни до Конституції щодо децентралізації: що передбачає президентський законопроект і яка процедура його прийняття»Детальніше... Міфи про Конституцію та насправдіДетальніше...

Нове в розділі "Законодавство"

Нове в бібліотеці

Конкурси

УВАГА! Асоціація оголошує вакансії на проведення низки навчань, документи приймаються до 25 листопадаДетальніше... Розпочався конкурсний відбір проектів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу Детальніше... УВАГА! КОНКУРС! Стартував набір до оновленої Школи місцевого самоврядування DESPRO - 2017Детальніше...

 banner 2017 konkurs rozvytok

Навчальні тренінги для представників районних та обласних рад

Префект

banner 2017 findec rozvytok

Навіщо змінювати Конституцію у частині децентралізації

Децентралізація